Każdy kto pisze silnik graficzny, fizyczny, lub po prostu grę, potrzebuje często używać algorytmów geometrii obliczeniowej - triangulacji, liczenia otoczek wypukłych, operacji Boolowskich na wielokątach lub geometrii 3 wymiarowej, czy choćby prostym sprawdzaniu kolizji punktu z bryłą. Są to algorytmy używane w większości dziedzin związanych z kodowaniem gier i nie tylko, również ważne w CADach, robotyce, sofcie medycznym etc. Ponieważ odkrywanie koła po raz setny jest bezsensowne, postanowiłem znaleźć bibliotekę realizującą takie zadania za nas.
CGAL (Computational Geometry Algorithms Library) wydaje się być strzałem w dziesiątkę. Jest to bardzo dojrzały projekt, rozwijany od 97 roku o ile się nie mylę. Obecnie doczekał się już wersji 3.5. Udostępnia bardzo pokaźną liczbę struktur danych i algorytmów. Poszczególne biblioteki projektu są proste w użyciu i dobrze udokumentowane. Całość napisana jest z myślą o C++, ale z tego co wyczytałem jest również wsparcie dla Pythona (co może się przydać w pisaniu skryptów do AI). Szczegółowy przegląd ficzerów można znaleźć na stronie http://www.cgal.org/
Teraz licencja - do zastosowań niekomercyjnych CGAL jest darmowy (połowicznie na licencji LGPL i QPL). Natomiast w przypadku zastosowań komercyjnych tak różowo nie jest, trzeba zakupić licencję, niestety nie znalazłem ceny na ich stronie.
Wykobi jest dużo mniej rozwiniętym (obecnie wersja 0.0.4), ale również ciekawym i dobrze zapowiadającym się projektem na licencji GNU GPL w przypadku zastosowań niekomercyjnych oraz na płatnej licencji w przeciwnym przypadku. Warto zobaczyć co oferuje, na stronie http://www.wykobi.com/
VGL jest częścią większego pakietu VXL. Nie oferuje zbyt wiele, tak na prawdę jest to zbiór struktur danych oraz kilku podstawowych algorytmów, głównie do transformacji przestrzennych. Jednak uznałem, że warto go odnotować, choćby ze względu na możliwość używania za free po spełnieniu podstawowych warunków o dołączeniu licencji, nie używaniu TM i wyraźnym zaznaczeniu modyfikacji. Cały pakiet VXL oferuje już troszkę więcej - między innymi algorytmy algebry liniowej i operacje na obrazach. http://vxl.sourceforge.net/
Na koniec zostawiłem Generic Geometry Library (GGL), która nie oferuje wprawdzie tyle co CGAL, ale jest całkowicie darmowa. Jest to kandydat do wcielenia w zestaw libów Boost. Udostępnia kilka ciekawych funkcji jak liczenie otoczki wypukłej (algorytm Grahama), clipping czy proste testy kolizyjne (a raczej bazę do takich testów). http://geometrylibrary.geodan.nl/index.html
Muszę jednak wspomnieć o dokumentacji do GGL, która jest... tragiczna. Dobrym przykładem jest opis użycia klasy graham do liczenia otoczki wypukłej. Jest on wygenerowany przez doxygena, co bardzo lubię, ale brakuje tam choćby słowa komentarza od autora.
Na koniec dodam, że jeśli ktoś zna inne ciekawe liby (najlepiej free) to zachęcam do podzielenia się linkiem :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz